Risti viimane hoiatus

EPL avaldas uudise “Võidusambast pudenes alla suur klaasplaat

Imekombel ei saanud keegi surma. Seekord. Yhel halval päeval võib tylirist tappa eesti perekonna, sõbralike riikide saadikud, kirikupea, kelle iganes. Ristimärgi nimel mõrvatud esivanemate mälestust mõnitav ja väevõimuga ehitatud sammas kõrgub meie riigi esindusväljaku kohal kui neetud ylekohtu ja surma märk.

Vabadusväljakule ehitatud piraka ristisamba poolt ja vastu on kirjutatud ilmselt sadu artikleid. Kõik on ammugi selge. Selge on seegi, et sambast sai juba enne ehitamist mitte rahvusliku yhtsuse märk nagu lootsime, vaid rahvast lõhestav tylisammas. Keegi võitis samba ehitusest rahaliselt, keegi poliitiliselt, keegi vaimselt. Kaotajate kanda jäi äng esivanemate vabadusvõitluse mõnitamisest, õigusriigi põhimõtete rikkumisest ning ilumeeletu labasuse võit. Lõpuks võeti ja võetakse samba ehitamiseks, parandamiseks, valgustamiseks ning hooldamiseks kuluv raha vägisi ka kõigi nende kodanike taskust, kes seda sammast ei soovinud ega soovi.

Eesti põlisusulisi esindavas Maavalla kojas on õnnetust sambast palju kõneldud, kuid seisukohta pole võetud. Koda on mõeldud yhendama kõiki eestlasi, kes peavad kalliks esivanemate pärandit ja maad. Kirjutan siin iseenda nimel. Samas, mu kyllalt suures tutvuskonnas on vaid yksikud inimesed rahul, et Vabadusväljakule ehitati ristikujuline sammas.

Pean väga oluliseks nii muistset vabadussõda kui ka uuemat Vabadussõda. Leian, et mõlemad sõjad, samuti meie rahva vabaduspyyded kui sellised, väärivad ilusat ja väärikat tähistamist avalikus ruumis. Samuti olen veendunud, et vabadussammas peab syndima rahvusliku kokkuleppe alusel, mitte mõne kildkonna vägitykina.

Peame leppima ajaloolise tõsiasjaga, et Vabadussõja autasuks määratud Vabadusrist tehti just selline: Teutooni ordu risti ja antiikse võllapuu ehk Ladina risti yhendina, mida ehib ristiryytli soomustatud käsi. Teotooni (Saksa) ordu liikmed ja selle järeltulijad sooritasid meie maal aastakymnete jooksul inimsusevastaseid kuritegusid. Mitme põlvkonna vältel läksid meie maarahvast esivanemad sõtta, et kaitsta oma kodu ja perekonda ristimeeste eest. Kymned tuhanded võitlejad ning eraisikud langesid ristimärki kandvate röövmõrtsukate soomustatud käe läbi.

Pikajalgset Ladina risti kandvad organisatsioonid vastutavad samuti siin sooritatud inimsusevastaste kuritööde ja genotsiidi eest. Pikajalgse ristimärgi all ja nimel on mõrvatud massiliselt rahulikke elanikke, surutud rahvas aastasadadeks viletsusse, hävitatud meie kultuuripärandit, tegeletud orjakaubanduse, piinamise ning muude jõledustega.

Ladina rist tähistab antiikset võllapuud, millel hukati kurjategijaid. See on vägivaldse ja ebaloomuliku surma märk nagu seda oleks moodsam võllas, timukakirves, giljontiin, elektritool või surmasyst. Surmamärk tõi meie maale surma.

Kyllap seepärast seostub eestlase jaoks rist eelkõige surma ja surnuaiaga. Kõige ilmekamalt toob meie rahva suhtumise risti esile kõnekäänd – rist ja viletsus.

Vabadussõja rinnetel sõdinud meestelt ja naistelt ei kysinud keegi, kas nad soovivad Vabadussõja riiklikuks aumärgiks risti. Ilmselt ei juletudki seda kysida. Liiga selgelt oli veel eestlastel meeles ristimärgiga seotud vägivald ja ebaõiglus. Vabadussõja soomusautodele, -rongidele jm ei maalinud meie võitlejate käsi yhtegi ristimärki ega muud kristlikku sõnumit. Kyll aga eelistasid sõdurid oma pärimuselma tegelasi – Kalevipoega, Tõllu jt.

Väga paljude eestlaste jaoks tähistab Vabadusväljakule ehitatud ristisammas kristliku genotsiidi ja okupatsiooni võidukat mälestusmärki. Samavõrd riivaks inimeste tundeid mõni teine okupatsioonisymbol, olgu selleks siis sirp ja vasar või Hitleri kuju.

Riiklikul ristisambal on selge religioosne tähendus. Seda ehitades on riik heitnud kõrvale kõik kodanikud, kes ei saa ristimärgi all esivanemaid austada. Kõrvale on heidetud ka surnud. Kõik need mehed, naised ja lapsed, kes on langenud paljude aastakymnete jooksul lahinguväljal või oma kodus ristisõdijate käe läbi.

Vabadussõja ajaloolist autasu ei saa me vahetada parema vastu. Kyll aga saame lammutada igas mõttes kohatu samba ning asendada selle väärika, õiglase, ilusa ning tugevaga. Ja seda tuleks teha enne, kui rist nõuab oma järjekordsed ohvrid.

Advertisements

11 kommentaari

  1. juuni 7, 2010 kell 3:08 p.l.

    Seisukohad mõistetavad ja arusaadavad. Isegi väikese vastuseisu korral poleks sobinud poliitikutel oma tahet peale suruda, kui austataks kodurahu ja oma rahva kodanikke.Sammas tuleks teisaldada meeste manu, kes Vabadusristist ilma jäid. Milleks sammast hävitada, leiame parema paiga, et rahulikus olus, peale riigikogu valimisi, ehitada keskaegse Tallinna linnavaate esiplaanile sobilikum sümbol ja ausammas

  2. xxx said,

    juuni 8, 2010 kell 7:42 e.l.

    Jutt täiesti õige. Inimeste meelsust näitab hästi ka tõik, et kui toksida otsingusse sisse “ristisammas”, siis valdavalt on seal samabavastalised kirjatükid ootamas.
    Kui teha midagi eestimaalaste mälestuseks, siis meie oma inimeste endi kätega, meie oma maa materjalist, meile midagi omast/sümboolset ja sõltumata poliitikute vm jõugruppide survestamata. Praeguse häbisamba koht on pronkssõduri kõrval, kus “langenud” poliitikud ise võiksid aeg-ajalt kokku saada ja vanu häid aegu meenutada. See sammas on autute altar.

  3. Katariina said,

    juuni 8, 2010 kell 11:26 e.l.

    Kuna ise pean end loodususuliseks (panteistiks) ja ühtegi altarit ega jumalat ei kummarda…peale Looduse, ja kuna tutvusringkonnas on palju selliseid, kes justkui kuhugi ususekti ei kuulu, aga ometi on hinges tõelised looduslapsed… siis arvan, et praeguse ristiga vabadussamba asemel oleks meile palju omasem olnud lihtne omamaa paekivist skulptuurigrupp, mis oleks ühendanud kõik, mis põliselt meie rahvale omane: Päike, Loomad, Hiis, Allikas…
    Praegune vabadussammas on naeruväärne ja ahistav.

  4. Sakura said,

    juuni 8, 2010 kell 5:55 p.l.

    Harra Kaasik. Teie blogi loevad tuhanded inimesed. Nende hulgas ka minu vanemad. Avaldades saarast jama, et mitte nimetada seda lolluseks, on lausa piinlik !
    Rist on iidne ma””rk ( sign inglise keeles, vabandust mul puudub klaviatuuril osa tahti).
    Erinevates usundites ja traditsioonides on see kasutusel olnud ja selle mo~te on vo~imalik endale arusaadavaks teha.
    Yleyldse peab olema ikka aarmiselt rumal, et ehituspraagis syydustada symbolit. Naiteks nn. veneajal ei kukkunud monumendid kokku, kuigi ma””rgid mida nad esindasid olid toonud kvantideedis 6udust rohkem. Maarjam2e obelisk pysib siiani.

    Ehk harra Kaasik loeb Kivirahu “Ussisonu” ja motiskleb veidi pyhade hiite jms sellise yle veidi.

    Sellist jama on lausa piinlik lugeda !

    • ahtokaasik said,

      juuni 9, 2010 kell 8:49 e.l.

      Mis põhjustab teie pahameele?
      Rist on iidne loodususuliste rahvaste nõiamärk, millel on palju teisendeid. Mõned neist on seotud vägivaldsete ideoloogiate ja organisatsioonidega ning seeläbi muuutnud kurjatähenduslikus. Seejuures on märgi tähendus eri kultuurides erinev. Indias ja Hiinas ei seostu vastupäeva suunatud haakrist natside põhjustatud kannatustega, kyll aga Euroopas. Samuti seostub põikiotstega rist ja pikajalgne Ladina rist inimsusevastaste kuritegudega, mida neid kandnud organisatsioonid ja ideoloogia on põhjustanud.
      Te vabandate nimetatud ristide kurja minevikku seega, et nõukogude symbolid seostuvad veelgi suuremate kuritegudega. Selline seisukoht näib kahepalgeline ja kõlvatu. Kas yks roimar saab oma tegusid vabandada seega, et keegi on veelgi rohkem kurja teinud? Milline autu inimene võiks sellise asja peale tulla?
      Kuigi nõukogude võimud on põhjustanud eestlastele andestamatuid ja korvamatuid kannatusi, ei ole need võrreldavad kristlike organisatsioonide põhjustatud kannatustega. Kroonikatest võime lugeda, kuidas piiskopi juhitud kristlaste sõjavägi tappis 1227. aastal maha terve Muhumaa rahva või kuidas Mulgimaal raiusid ristisõdijad hommikust õhtuni surnuks mehi, naisi ja lapsi, kuni nende käed väsisid. Röövimine, orjastamine, piinamine, kultuuripärandi hävitamine jm kuritööd said kristlike organisatsioonide korraldusel või heakskiidul meie rahvale osaks paljudeks sajanditeks.
      Inimsusevastased kuritööd on aegumatud. Symbolid, mille all need kuritööd on toime pandud, ei ole sobilikud Eesti rahva Vabadussõja mälestamiseks.

  5. aare kasemets said,

    juuni 8, 2010 kell 10:55 p.l.

    Paljud kultuuritegelased, arhitektid, klaasikunstnikud jt sõltumatud intellektuaalid toetasid ristisambavastast pöördumist, kuid võimul olevad poliitikud ja piiskop Põdra juhitud komisjon otsustasid lõhestamist jätkata. Täpsemalt – lõhestumine oli ette sisse kirjutatud neisse valikutesse ja avalikkus sai tagantjärele “sebima hakata” pärast “võidutöö” avalikustamist. Kurb. Kui eesmärgiks oleks olnud algusest peale konsenuse saavutamine, siis oleks tulnud järgida kaasamise head tava (2005: http://www.valitsus.ee/?id=4997 ) ja kaasata professionaalsed osapooled kultuuriringkondest jm juba lähteülesande koostamisse. Seda ei tehtud ja siin erapooliku EELK piiskopi juhitud komisjon rikkus üldinimliku eetika põhiseadust “ära tee teistele seda mida sa ei soovi iseendale ega oma lähedastele”
    Ma ei jaga seda usku, et umbes poole rahva (kes tunne kultuurilugu süvitsi) toetusega püsti pandud ristisammas õnnestuks konsensulikult surnuaiale viia (see oli vist ka A.Kivirähu idee EPL-is?). Pigem arvan, et kogu teadaoleva ajaloo vabadusvõitluse (nii füüsilise kui vaimse) sümboolne mälestusmärk tuleks püstitada täiendavalt mõne vana maalinnuse juurde, mille lähedal on põlisrahva looduslik pühapaik – hiis. Olen seda meelt, et sellel mälestusmärgil võiks olla esiplaanil emad, kes on kandnud lapsi ja esivanemate elma. Mõte liigub Muhu memmedest looduslike pyhapaikade ylevaatuse ajal tehtud kuvadele – pered, mille hingeks on naised, on hoidnud esivanemate hiisi salajas aastasadu….

  6. Sakura said,

    juuni 9, 2010 kell 11:00 p.l.

    Ja”tkan vestlust ristima”rgi kohalt.
    So~da, nimetagu me seda vabadusso~jaks vo~i milliseks iganes on alati ko~ige halvem lahendus ning barbaarse ning harimatu rahva tunnus. Laskumata detailidesse, to~esti pean ka ise nentima, et veelgi enam barbaarse naabri ko~rval elades on keeruline mo~istlikke lahendusi leida kuid see selleks.

    Miks me ra”a”gime ainult halvast ja o~udustest… . Ma ei ole kristlane, kaugel sellest. Kuid Teie kontekstis kui loeme punktid kokku on seesama kirutud ristima”rk toonud positiivseid noote hulganisti enam kui negatiivset. Ehk siis Teie kontekstis, on ristima”rk suures osas yhendanud Eesti rahvast, andnud kirja ja lugemisoskuse. Valguse mis ennemini oli ka”ttesaadav vaid va”hestele valitutele Eestimaa pinnal. Ristima”rk on toonud siiamaale ka”itumisreegleid, ehitusoskusi. Erinevaid inimesi. Eesti yleilma kuulsad laulukoorid ja laulupidu on suurenisti ristima”rgi teene.

    Selle tyytu manamise asemel ja pyhadest hiitest jahumise asemel vana Ylgase kombel ehk oleks aeg teil lugupeetud kaasmaalased mo~elda headest ja kasulikest asjadest,
    Risti viimane hoiatus, see lause on selline mille peale vana eestlane, see keda me na”eme vaimusilmas, sihikindel, iseteadev ja loodusema”rke mo~istev karismaatiline isiksus, oleks vaid vaikselt muianud vo~i no~rgema na”rvisysteemi korral yhe tohlaka ytlejale vastu pead andnud.

    Veelkord. Lugupeetud Ahto Kaasik, eestlasele ei ole omane veider ebausk, mis to~esti on vahest selle ristima”rgiga kaasnevaid pahupooli.
    So~da on rist ja viletsus, seega see ma”rk on omas kohas igatepidi meenutamaks mis hinnaga see vabadus tuli.
    Ma”rk laguneb aga lihtsatel po~hjustel nagu kehva kvaliteet jne. Mis iseenesest suuremas plaanis vaadates ta”hendab pifgem religiooni puudust. Olgu ristima”rk vo~i moni puuslikukummardaja, omaenda tavadest ja usku austav inimene teeb oma to”o”d alati hoolikalt.
    Mida aga ei saa o”elda selle religioonivaba eesti kohta, kus puudub igasugune austus ja yksteisemo~istmine suures plaanis ning kus kohaliku no”. religiooni propageerijad enda na”gemust proovivad to~sta teise laimamise teel.
    Ko~ik on teinud vigu ja elu la”heb edasi.
    Ko~ike head Teilegi Ahto Kaasik

    • ahtokaasik said,

      juuni 10, 2010 kell 8:48 e.l.

      Sakura, näib, et anonyymne esinemine õhutab teid mõtlematult väljenduma. Teie jutt on lihtsameelne või sihilikult pahatahtlik.

      Eesti ja maailma kultuuripärandi hulka kuuluvatel hiitel ei ole käimasoleva aruteluga midagi pistmist. Samuti ei peaks see puudutama inimeste usulisi tõekspidamisi praeguses Eestis. Välja arvatud juhul, kui meie kaasaegsed on usulistel põhjustel toime pannud midagi yhiskonnavastast.

      Jutt on rahvuslikust ja riiklikust mälestussambast, mille lahendus ylistab inimsusevastaseid kuritegusid, millised olid suunatud otseselt ka meie rahva vastu. Kuid teie soovite, et kõneldaks hoopis heast, mida ristimärki kandnud vallutajad on teinud. Teie meelest tõid kristlikud okupatsioonivõimud meie maale olulised kultuurinähtused. Sarnaselt on väljendunud ka nõukogude okupatsiooni ylistajad. Sellist vallutajatele pugevat loogiat järgides ei tohiks me taunida sirbi ja vasara kujulist rahvuslikku mälestussammast Tallinna vabaduse väljakul, kuna nõukogude ajal kasvasid meie laulupeod enneolematult suureks, Eesti kaeti elektrivõrguga, keskharidus muudeti yldiselt kättesaadavaks, rajati enneolematult palju haiglaid jpms.

      Pöördudes tagasi kristlike vallutajate juurde. Teie mainitud ja paljud muud kultuurinähtused jõudsid Eestisse mitte tänu kirikuvõimudele, vaid pigem nende kiuste. Ja nii nagu ristimärgi all pidurdati sajanditeks kirjaoskuse ja teadmiste levikut, nii hävitati ristimärgi all sajanditeks meie vabadus ning takistati selle taastamist.

      Me räägime siin ajaloost ja vägivallaorganisatsioonide tegevusest, mida pole võimalik õigustada ega heaks kiita. Pole vahet, kas tegemist on kristliku, natsionaalsotsialistliku või kommunistliku kuritegeliku minevikuga, inimsusevastased kuritööd on yhtviisi aegumatud.

      Minu arust ei saa kõlbeline inimene õigustada inimsusevastaseid kuritegusid ning neid põhjustanud organisatsioone ja ideoloogiaid. Kuriteo õigustaja on vähemalt kõlbelises mõttes samastatav kurjategijaga. Miks ja millest kõnelda kurjategijaga, kes end ylbelt õigustab?

  7. Heigo said,

    juuni 27, 2010 kell 9:12 p.l.

    Kui tuli otsus rajada seesugune rahvast lõhestav ja kitsast kildkonda teeniv monument, oli mu esimene mõte: “Olgu see neetud!” Tuli see vist söamest ja välja ütlesin selle kõvasti.

    Iga kord, kui näed hädauudist sellest sambast, mõtlen, et neetud on see tõesti.

    Sakurale:

    Püüa vahet teha ristil ja ladina ristil. Tee vahet vägivalla sümboleil ja rahumärkidel. Võllapuu jääb võllapuuks, isegi kui see vägisi määrida pähe Vabadussõjale.

    Teiseks meenuta, et samba rajamise kohal oli esmalt eelmonument – kivi kirjaga: “Siia rajatakse vabaduse monument”. Tuli hoopis ilma rahva arvamust uurimata, lõhet vältimata, võõrast ülistav ja kildkonda teeniv sõjamonument.

  8. Kuno said,

    august 5, 2010 kell 11:34 p.l.

    Tänu sellele äpardunud vabadussõja monumendile on Tallinn osa oma võlust kaotanud. Kahju, et klikipoliitikud ja ennast võõraste sulgedega ehtivad kirikutegelased otsustusprotsessi lähedale on lastud.

  9. rittmeister said,

    september 6, 2011 kell 9:38 e.l.

    Kuna teema “Rist või mitte rist” on juba eelpool ammendunud, siis ütlek välja paar asja, mis lisaks eelpooltoodule isiklikult minule ei meeldi.
    1. Kas kogu Saaremaa dolomiit kui TÕELISELT rahvuslik kivim kulus kõik Mamai kurgaanil kõrguva Emakese Kodumaa peale ära ja meile ei oleks seda vabadusmonumeni jaoks jätkunud? Noh – kui nii, ehk oleksid ülelahe hõimuvelled võinud ju graniidiga õla alla panna…
    2. Kus oli küll nende ausambategijate arunatuke!!! – sajanditeks mõeldud mälestusmärk meenutab elektroonikat täistopitud kaasaegset autot, mis seisab rohkem autoesinduses garantiiremondis kui ringi sõidab. Ehk nagu Autoleht tabavalt ütles – disainikonkursi auhinnatöö, millega hea õnne korral saab ka sõita.
    3. Töö telliti tšehhidelt – noh… minule meenuvad sealt möödudes esimese asjana meie leegionärid, kes polnud tšehhidele mitte midagi halba teinud, kuid kes relvad maha pannult “tšehhi põrgus” surnuks peksti või maha lasti. Vaatad seda sammast, paned suitsu ette ja alati meenub Paul Maitla viimane sigaret… Läks pisut emotsionaalseks, kuid nii see on.


Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: